יום שבת, 4 ביולי 2009

בר הדיא פותר חלומות

בסוף מסכת ברכות בתלמוד הבבלי מופיעה מסכת קטנה העוסקת בחלומות.
הנה תרגום של אגדה מפורטת מתוכה מאת דר' חיים וייס

בר-הדיא פותר חלומות היה. מי שנתן לו זוז היה פותר לו את חלומו לטובה ומי שלא נתן לו זוז היה פותר לו את חלומו לרעה. אביי ורבא ראו חלום, אביי נתן לו זוז רבא לא נתן לו זוז.

אמרו לו ראינו בחלום שהקריאו לנו "שורך טבוח לעיניך וגו' " (דברים כ"ח, ל"א); לרבא אמר ב[אופן] רע יפסיד עסקך ושחטת שור ולא תאכל ממנו מצער ליבך; לאביי אמר בטוב יגדל עסקך וישחטו שור בביתך ולא תוכל לאכול ממנו מחדוות ליבך.

אמרו לו ראינו שקראנו בחלום "בנים ובנות תוליד [ולא יהיו לך כי ילכו בשבי]" (שם שם, מ"א); לרבא אמר כרעתו; לאביי אמר בטובתו. לרבא אמר כרעתו כפי שכתוב, לאביי אמר בניך ובנותיך ירבו ובנותיך יינשאו לנוכרים ויידמו בעיניך כמי שהלכו בשבי.

אמרו לו ראינו בחלום שקראו לנו "בניך ובנותיך נתונים לעם אחר" (שם שם, ל"ב); לאביי אמר בניך ובנותיך ירבו ואתה אמרת לתת אותם לקרוביך ואשתך אמרה לקרובי ניתן אותם, עד שתכפה עליך וינתנו לקרוביה וידמו בעיניך כמי שניתנו לעם אחר; לרבא אמר אשתך תמות וימסרו בניך ובנותיך לידי אישה אחרת, וכפי שאמר ר' חייא בן אבא והוא שכתוב "בניך ובנותיך נתונים לעם אחר" זו אשת האב.

אמרו לו ראינו שהקריאו לנו בחלום "לך אכול בשמחה לחמך" (קהלת ט', ז). לאביי אמר ירוויח עסקך עד שתאכל ותשתה ותקרא פסוקיך משמחת הלב. לרבא אמר יפסיד עסקך ואכלת ושתית וקראת את פסוקיך לפכח את דעתך.

אמרו לו ראינו שהקריאו בחלום "זרע רב תוציא השדה [ומעט תאסוף כי יחסלנו הארבה]" (דברים כ"ח, ל"ח). לאביי אמר ראש הפסוק לרבא אמר בסופו.

אמרו לו ראינו שהקריאו בחלום "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" (שם שם, י') לאביי אמר ראש ישיבה תהיה ויראו כל העולם ממך. לרבא אמר הכלא של המלך ייפרץ ולמחרת יתפסו אותך ויבואו כל העולם ויאמרו את רבא תפסו אותנו על אחת כמה וכמה; למחרת נפרץ כלא המלך, הלכו ותפסו את רבא.

אמרו לו הקריאו בחלום "זיתים יהיו לך בכל גבולך [ושמן לא תסוך כי ישל זיתיך]" (שם שם, מ') לאביי אמר מראש (הפסוק) לרבא אמר מסופו.

אמרו ראינו חסה הצומחת על פי החבית (דנא).[4] לאביי אמר ימלא עסקך, יוכפל עסקך כחסה. לרבא אמר מריר עסקך כחסה.

אמרו לו: ראינו חבית (חביתא) התלויה בדקל. לאביי אמר ימלא עסקך; לרבא אמר ימתק ויבואו כל העולם ויקחו בלא לשלם.

אמרו לו: ראינו בשר על פי החבית (דנא). לאביי אמר יינך יהא מבוסם וכל העולם יקנו ממך לשתות עם הבשר; לרבא אמר יחמיץ יינך ויבואו כל העולם לקחת חומץ לצלות את הבשר.

אמרו לו: ראינו רימון על פי החבית (דנא). לאביי אמר יוכפל עסקך כרימון; לרבא אמר יתעפש עסקך כרימון.

אמרו לו ראינו חבית (דנא) של יין שנפלה לבור. לאביי אמר יבוקש עסקך כמו זה שנופל בבור ואינו נמצא; לרבא אמר יתקלקל עסקך ותזרוק אותו לבור.

אמרו לו: ראינו חבית (דנא) יין שהועלתה [שעלתה] על הדקל. לאביי אמר עדיף עסקך כמו דקל; לרבא אמר יפסיד עסקך כתמרים.

אמרו ראינו פטר חמור העומד עלינו. לאביי אמר לכשתהייה ראש ישיבה יעמוד לצדך אמורא; לרבא אמר (המילים) "פטר חמור" נמחקו מן התפילין שלך. אמר לו והרי ראיתי. אמר לו וו של פטר חמור נמחק. עיין רבא וראה שנמחק וו מ"ופטר חמור" מתפיליו.

הלך רבא לבדו אליו,

אמר לו: ראיתי שביתי נשבר ונפל אמר לו אשתך תמות.

אמר לו שתי [שיני] נשברו ממני ונפלו. אמר לו שני בנים מתים לך

אמר ראיתי שתי יונים משתחררות [פורחות], אמר לו שתי נשים גירשת

אמר ראיתי שני ראשי לפתות אמר לו שתי [מכות] אלה תקבל. ומתי אקבל אותן? למחר. כאשר הלך לבית המדרש מצא את אותם שני עוורים שרבו. הלך להפריד ביניהם, השתמט אחד מהם והכהו שתי מכות. בא להכותו מכה נוספת, אמר שתיים ראיתי בחלומי, ועזבו.

סוף סוף נתן לו זוז.

אמר לו ראיתי כותל חדש שנישבר. אמר לו: נכסים קנית ואין אתה מצטער בהם.

אמר לו ראיתי שסותרים את ביתי ומפזרים בכל העולם. אמר לו יתפזרו שמועותיך.

אמר לו ראיתי את ביתו של אביי שנפל ובא אבק וכיסה אותו. אמר לו: אביי ימות ותעבור ישיבת פומפדיתא ותשען עליך.

אמר לו ראיתי שפוצעים את ראשי ויוצא מוחי. אמר לו: יצא המוך מהכרית שלמראשותיך

אמר לו ראיתי שהקריאו הלל המצרי בחלומי. אמר לו נס יתרחש לך. לבסוף היה עובר במעבורת, אמר בר-הדיא עם אדם הזקוק לנס למה לי? כאשר עלה לחוף נפל ממנו ספר מצאו רבא וראה שהיה כתוב בו "כל החלומות הולכים אחר הפה". אמר רבא בידיך היה הדבר קיים, יהי רצון כי כפי שלא חס אותו האיש עלי, יימסר למלכות שלא תחוס עליו. אמר רבא על כל הדברים אני מוחל לו, חוץ מבני ובנותיי וביתו של רב חסדא[5] שאינני מוחל לו. אמר בר-הדיא מה אעשה שאמרו חכמים קללת חכם אפילו בחינם היא באה, כל שכן שציערתי לרבא. יקום אותו האיש ויגלה, שגלות מכפרת עוון, קם וגלה לרומא.

ישב בפתח השער הראשי של ארמון המלך, היה שם האיש המופקד על בגדי המלך. אמר לו ראיתי שנפל הרקב באצבעי. אמר לו תן לי מעות, לא נתן לו, לא אמר לו כלום. אמר לו ראיתי שנפל הרקב בשתיים מאצבעותיי, בשלוש בארבע ובכול ידי. אמר לו על מה הנך מופקד? אמר לו על משי המלך. אמר לו: אכלו התולעים את המשי של המלך. בסוף נשמע הדבר אצל המלך שבור והביא את שומר הבגדים ואמרו לו כיצד היה המעשה? אמר להם כך וכך היה אמרו לו בגלל חמשה זוזים הרסת את מעילי המלך והרגוהו. בסוף הביאו את בר-הדיא תפסו את הארזים וכפתו את ראשיהם ואסרו צד אחד שלו לאחד ואת הצד השני לאחר ושחררו עד שניתק ראשו. אמר רבא לא מחלתי לו עד שנסתלק ראשו מגופו הלך כל אחד ואחד למקומו וניתק הראש ונפל ביניהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה