יום שני, 14 בדצמבר 2009

משהו קלאסי - יוספוס על אריסטובולוס

כולנו מכירים את מתיתיהו החשמונאי, וכן את חמשת בניו.
אחרון הבנים שנשאר בחיים הוא שמעון, והוא הוריש את המלוכה לבנו יוחנן הורקנוס.
בין בניו של יוחנן הורקנוס, אריסטובולוס ואנטיגונוס נפלה מריבה.
יוסף בן מתיתיהו מתאר את ההתחלה כך:


כיצד אריסטובולוס היה הראשון לשים על ראשו עטרה;

ואחרי שהמית את אמו ואחיו , נפטר בעצמו, ושלט לא יותר משנה.

עבור אחרי מותו של אביהם ,

אריסטובולוס, שינה את הממשלה לממלכה, והיה

הראשון לשים נזר על ראשו, ארבע מאות שבעים ו

אחד שנים ושלושה חודשים אחרי שעמנו עלה לציון, כשיצא לחופשי מעבדות בבל.

עכשיו, לאחיו אנטיגונוס, נראה שרחש חיבה והפך אותו לשווה לו; אבל כל

השאר, הוא אסר אותם, ושם אותם בכלא. וגם את אמו כבל, כיוון שרצתה לחלוק עמו את הממשלה; כיוון שאביו יוחנן הורקנוס הניח לה להיות אחראית על ענייני הציבור. הוא גם המשיך בברבריות לענות אותה עד מוות בכלא.


הנה תיאור מלכותו של אריסטובולוס מן הויקיפדיה:

יוחנן הורה בצוואתו שמישרת הכהונה הגדולה תימסר לבנו בכורו, אריסטובולוס, ושאר התפקידים והמישרות - השלטון הממלכתי - יעבור לידי אלמנתו. אולי חרד יוחנן מפני ריכוז הסמכויות בידי אדם אחד, בעיקר כשמדובר באישיות כמו אריסטובולוס, שהיה רודף שררה ואכזר, שעלול להרוס במחי יד אחת את כל המפעל שבנו החשמונאים מאז פרוץ המרד בשנת 167 לפנה"ס.

הורקנוס, כנראה, לא רצה לפגוע בעקרון השושלתיות של בית חשמונאי, ולכן הפקיד את המישרה החשובה בידי בנו בכורו, שעליו יכולה לפקח האם-המלכה, אלמנתו, אשר כאשה הייתה מנועה מלשמש ככוהנת גדולה.

אריסטובולוס התככן לא הסתפק בתואר "נשיא", אלא שם כתר מלכות על ראשו. האם היה זה הוא או שמא אחיו-יורשו, אלכסנדר ינאי, כדברי הגאוגרף וההיסטוריון סטראבון. בתקופתו של אריסטובולוס הגיעה מידת ההתיוונות בחצר המלוכה לשיאים חדשים, והתבטאה בדימוי של מלוכה הלניסטית מקומית בתחום הפוליטי, כלכלי, חברתי, צבאי ואף תרבותי. אריסטובולוס כינה עצמו "פילהלנוס" (אוהב היוונים). כדי לסלק כל מתחרה מדרכו, כלא את אמו בבית הסוהר עד שגוועה שם ברעב, ואת אחיו אנטיגונוס, שחזר לירושלים מנצח מן המלחמה לכיבוש הגליל, רצח.

אריסטובולוס המשיך במדיניות קודמיו: הוא השתלט על הגליל, פרט לרצועת החוף המערבי, וכפה את הגיור על שבט היטורים הערבי לאחר שכבש את ארצם.

מקץ שנת שלטון אחת הלך אריסטובולוס לעולמו לאחר מחלה.


כלומר, המרד החשמונאי שהחל כמרד בהתיוונות, נהפך לשלטון מלוכני אכזרי, לא מוסרי ומתיוון.

עצוב לראות זאת, אך אלה המלכים האחרונים שמלכו ביהודה, ואלי יש ללמוד מכך שאיננו זקוקים למלך, אלא לאיש חכם שינהל את ענייננו ברוח של הבנה לקורה מבחוץ ומבנים.

חג חנוכה שמח לכל עם ישראל!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה