יום שני, 3 באוגוסט 2009

על חורבן וגאולה - משהו באיחור לקראת תשעה באב

מסכת מכות פרק ג

וכבר היה רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך ושמעו קול המונה של רומי מפלטה [ברחוק] מאה ועשרים מיל והתחילו בוכין ורבי עקיבא משחק
אמרו לו: מפני מה אתה משחק?
אמר להם: ואתם, מפני מה אתם בוכים?
אמרו לו הללו כושיים שמשתחוים לעצבים ומקטרים <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} יושבין בטח והשקט ואנו בית הדום רגלי אלהינו שרוף באש ולא נבכה?
אמר להן לכך אני מצחק ומה לעוברי רצונו כך, לעושי רצונו על אחת כמה וכמה!
שוב פעם אחת היו עולין לירושלים כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם כיון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים התחילו הן בוכין ורבי עקיבא מצחק
אמרו לו: מפני מה אתה מצחק?
אמר להם: מפני מה אתם בוכים?
אמרו לו מקום שכתוב בו (במדבר א) 'והזר הקרב יומת' ועכשיו שועלים הלכו בו, ולא נבכה?
אמר להן: לכך אני מצחק! דכתיב (ישעיהו ח) 'ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו' וכי מה ענין אוריה אצל זכריה?
אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני!
אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה:
באוריה כתיב: (מיכה ג) 'לכן בגללכם ציון שדה תחרש והר הבית יהיה לבמתי יער'
בזכריה כתיב (זכריה ח) 'עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם'
עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה. עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת!
בלשון הזה אמרו לו: עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו!

רק מעט פרשנות אישית: השנה נחשפתי יותר ויותר לכך שאנשים דתיים שחושבים שאנשים חילוניים לא יודעים דבר על תשעה באב.
הנה קריאה חילונית למהדרין של הקטע לעיל.
רבי עקיבא אומר כי החורבן הוא חורבן בית המקדש עצמו, וגם שאר החכמים מתייחסים לדיני המקדש 'הזר הקרב יומת', אבל נבואת הנחמה של זכריה היא אזרחית, ודנה רק בזקנים וזקנות היושבים בירושלים.
מן הסתם כשרבי עקיבא (אחרי חורבן בית המקדש השני), מזכיר את נבואת הנחמה של זכריה (אחרי חורבן הבית הראשון ולפני הבית שני), הוא חושב שירושלים תשגשג בעתיד, ושוב השגשוג לאו דווקא מתבטא בקטע הזה בבנייה מחודשת של בית המקדש.
לטעמי, עד ממש השנים האחרונות אי אפשר להגיד שהנחמה של רבי עקיבא התגשמה, אבל עכשיו אפשר כבר להגיד שאכן ירושלים היא עיר בנויה לתלפיות.
לכן לא צמתי השנה בתשעה באב.

2 תגובות:

  1. אם היית חי בזמן בית המקדש בתפארתו היית יכול להגדיר מה זה נקרא ירושלים בנויה לתפיות. מכיון שאתה חי בדור הזה, המלצה טובה בשבילך קצת לעיין במאמרי הקדמונים שמגדירים ומתארים את אורה האמיתי של ירושלים, כדי להבין שגשר המיתרים ועוד מיליון קשקושים כאלה רחוקים שנות אור מעיר התלפיות המיוחלת והעתידית שתיבנה במהרה בביאת משיח צדקנו אמן

    השבמחק
  2. אפשר לאמר כך, אך למרות אנונימיותך, אני מניח שגם אתה לא חיית בתקופת המקדש.
    אגב, תקופת המקדש היא תקופה ארוכה למדי, המקדש השני עמד כשש מאות שנה, ולפי מה שאני קורא בספר עזרא לא בכל התקופה היה בית המקדש כה מפואר והקיום כה מקסים.
    אבל, כך או אחרת, רבי עקיבא מדבר על זקנים וזקנות, לא על גשר המיתרים ולא על בית המקדש, וכאלה יש בירושלים היום למכביר...

    השבמחק